Nauka przez naturalną akwizycję języka
Jako mama 2-latki zauważyłam, że dzieci niesamowicie chłoną język obcy. Piosenki wierszyki, wyliczanki po angielsku, córka znała szybciej niż po polsku.
Dlaczego tak ważny jest wczesny start nauki języka? Ponieważ dzieciom sprzyja w tym anatomia, mają elastyczny język, który jest w stanie wypowiedzieć każdy dźwięk, jak również znajdują się w fazie wyczulenia na język, mając bardzo wyczulony słuch, dzięki czemu rozróżnią każdy dźwięk.
Początek naszej językowej przygody to rok 2013. Wtedy właśnie zaczęła raczkować nasza pracownia ABC Baby English. Pomysł pojawił się, gdy jako mama dwuletniego dziecka obserwowałam jego niezwykłą otwartość na język. Tak małe dzieci niesamowicie chłoną język obcy bez żadnych barier, w najbardziej naturalny sposób. Angielskie słówka i rymowanki, tzw. nursery rhymes przyswajane są równie szybko, jak polskie!
Szukałam bezskutecznie miejsca, gdzie moje dziecko mogłoby wspólnie z rówieśnikami przeżywać swoją językową przygodę. Chciałam, by maluszki mogły podczas zabawy chłonąć angielski, osłuchiwać się z innym dźwiękiem i różną od polskiej intonacją.
Postanowiłam więc wykorzystać własne umiejętności. Metodykę i pedagogikę poznałam i udoskonaliłam na studiach w kolegium językowym i studiach magisterskich. Wiedziałam więc, że wczesny kontakt z językiem angielskim przyniesie ogromne korzyści, takie jak poprawny akcent, odpowiednia intonacja i wpłynie pozytywnie na ogólny rozwój.
Zajęłam się przygotowywaniem scenariuszy zajęć i przygotowywaniem pomocy dydaktycznych. Jako perfekcjonistka musiałam być pewna, że zajęcia będą zarówno ciekawe dla małych, ale bardzo wymagających uczniów, jak i odpowiednio przeprowadzone pod względem językowym, metodycznym. Postanowiłam rozpocząć w przedszkolu. Pierwsze zorganizowane zajęcia przeprowadziłam dla cudownych trzylatków oraz grupki dwuletnich i młodszych maluszków, które na zajęcia przychodziły z rodzicami.
Pierwsze opinie na temat zajęć były niezwykle pozytywne. Dzieci lubiły chodzić na zajęcia, chciały wracać, a poza tym, rodzice słyszeli swoje dzieci mówiące nie tylko słowa, ale i całe zwroty po angielsku. Dodatkowo miały doskonałą wymowę i potrafiły poprawiać innych!
Nauka języka rozpoczęta w tak wczesnym wieku w ABC Baby English ułatwiała dzieciom naukę w szkole, o czym informowali nas zadowoleni rodzice. Kolejnym atutem było to, że dzieci po ukończeniu naszych kursów nie miały barier w komunikacji z osobami anglojęzycznymi! Angielski stawał się dla nich narzędziem komunikacji na równi z językiem polskim.
Każda taka wiadomość dodawała mi skrzydeł. Jeszcze więcej energii zaczęłam poświęcać na rozwój kursów, udoskonalanie warsztatu i wszędzie znajdowałam inspiracje, by zajęcia były jeszcze bardziej interesujące oraz by coraz więcej dzieci miało możliwość w nich uczestniczyć.
Czas dzieliłam między dwie największe pasje - moje dzieci i dom oraz ABC Baby English. Pierwsza pomagała udoskonalać drugą i odwrotnie. Nieustannie brałam udział w szkoleniach, także tych online przeprowadzanych w krajach gdzie świadomość dwujęzyczności była na znacznie wyższym poziomie.
Zajęć w zaprzyjaźnionych przedszkolach - Tom Bomabadil przy ul. Gąsiorowskiego i Klub Kubusia przy ul. Hallera przybywało. Coraz większa świadomość rodziców powodowała, że z tygodnia na tydzień dzieci było coraz więcej. Nadszedł więc czas by powiększyć zespół o kogoś równie mocno, jak ja przekonanego o niezwykle istotnej roli języka angielskiego w rozwoju dziecka. Szukałam kogoś pełnego dobrej energii i o wysokich kompetencjach. I tak dołączyła do nas Ania Pałasz.
ABC zaczęło się intensywnie rozrastać. Poza zajęciami dodatkowymi pod nasze skrzydła trafiały dzieci z wielu grudziądzkich przedszkoli oraz z okolicznych miejscowości. Zaczynaliśmy działać wszędzie tam, gdzie świadomi i zdeterminowani rodzice szukali najlepszej opcji nauki języka dla swoich dzieci.
Wraz z upływem czasu przedszkolaczki dorastały i rozpoczynały naukę w szkołach podstawowych. Ku naszej wielkiej radości tak dzieci, jak i rodzice chcieli nadal z nami współpracować i rozwijać umiejętności językowe. Powiększyliśmy więc zespół o panią Justynę, a wkrótce dołączyła do nas pani Marzenka.
Naszedł czas, by stworzyć ABC Junior English - obejmowała ona klasy szkoły podstawowej przy Niepublicznej Szkole Podstawowej nr 1 przy ul. Chełmińskiej, jak i filię w Rogóźnie, gdzie dzieci szkolne miały dostęp do innowacyjnych metod nauki języka.
Pracując z maluchami zauważyłam, że także dorośli poszukują kursów dopasowanych do indywidualnych potrzeb. Zaczęliśmy więc jednocześnie prowadzić zajęcia z dorosłymi w firmach, zainteresowanych angielskim ogólnym, jak i biznesowym. Z jednej strony mogłoby się wydawać, że mówimy o dwóch zupełnie innych światach, ale z drugiej okazało się, że motywacja i przyjemność uczenia się, bez względu na wiek, są kluczowymi elementem sukcesu.
Nie ustawaliśmy w poszukiwaniu sposobów na ciągłe doskonalenie naszych kursów i dlatego pojawił się kolejny pomysł, tym razem na stworzenie wlasnego miejsca. Przestrzeni przyjaznej dzieciom i bogatej w niezbędne do nauki języka angielskiego, nowoczesne pomoce dydaktyczne. Ten odważny plan miał szansę na zrealizowanie dzięki mojemu mężowi Łukaszowi. To on wyszukał budynek, w którym swoim budowlanym okiem, w ruinach, dostrzegł potencjał i spełnienie moich marzeń.
Chełmińska 76a została naszym nowym adresem. W trakcie budowy i oczekiwania pomagał nam nieustający doping i wsparcie zarówno od rodziców, jak i dzieci. Wszyscy czekaliśmy z ogromną niecierpliwością!
Rezultaty przeszły nasze oczekiwania. Piękne sale czekały, by wypełniły je wesołe głosy naszych uczniów - Pracownia ABC miała swoje miejsce!
I wtedy stało się to, czego nikt nie przewidział, nadszedł czas pandemii. Na szczęście doświadczenie wyniesione ze szkoleń i nasze proaktywne nastawienie do pokonywania trudności pozwoliły nam na rozpoczęcie nauki on-line zaledwie w kilka dni!
Zajęcia zdalne otworzyły przed nami ogromne nowe możliwości dotarcia do dzieci z przedszkoli z różnych miast Polski, takich jak: Toruń, Rumia, Gdynia, Bydgoszcz. Ogromnie cieszyło nas to, że z nami dzieci miały codzienny dostęp do lekcji jak najlepiej dobranych do ich wieku i potrzeb.
Nauczamy i same lubimy się uczyć. Nieustanne szukamy nowych inspiracji, nowoczesnych rozwiązań, podnosimy swoje kwalifikacje, aby wspólnie nam kadrze i Wam kursantom, dobrze i skutecznie się pracowało.
Mózg dziecka jak gąbka
Czy wiedzieliście, że mózg dziecka jest biologicznie przystosowany do nauki i zbudowany tak, by chłonąć informacje? Ta mała „gąbka” chłonie informacje w zaskakującym tempie! Przez pierwsze miesiące życia dziecko uczy się dźwięków, słuchając ich, a dopiero z czasem zaczyna je naśladować. Wiedząc to, wykorzystujemy ten naturalny proces również w przypadku nauczania języka angielskiego – w pierwszej fazie staramy się oswoić dzieci z nowym językiem. W tym celu, przez większą część zajęć zwracamy się do naszych uczniów w języku angielskim. Oczywiście są to proste słowa i zwroty, przystosowane do wieku i możliwości dzieci. Nasi mali uczniowie bardzo szybko przyswajają nowy język. Nie mają również oporów w posługiwaniu się nim w późniejszych fazach nauki.
Metoda TPR (Total Physical Response)
Jako lektorzy, nieustannie podnosimy swoje kwalifikacje i doskonalimy warsztat. Korzystamy ze sprawdzonych, skutecznych metod nauczania, jak również nowatorskich rozwiązań. Opieramy się na metodzie znanej jako TPR (Total Physical Response), czyli metodzie reagowania ciałem, której założeniem jest naturalne koordynowanie nauczania języka z ruchem. Ucząc dzieci języka, zachęcamy je do naśladowania ruchów oraz wykonywania prostych poleceń, co ułatwia zapamiętywanie i pozwala lepiej skupić uwagę dziecka na przekazywanych treściach.
Immersja językowa - zanurzenie w języku
Ufamy również metodzie tzw. immersji językowej, czyli zanurzeniu w języku angielskim i otaczaniu nim dziecka z każdej możliwej strony. Dzieci w zasadzie nie czują, że czegokolwiek się uczą, ponieważ proces ten przebiega bardzo naturalnie, w formie gier i zabaw, pozwalających przemycić to, czego chcemy je nauczyć. Wykorzystujemy moc bajek, piosenek, wierszyków i prostych rymowanek. Posiadamy niezliczoną ilość gadżetów, ale również przedmiotów codziennego użytku, po które chętnie sięgamy. Mamy w swoich zbiorach znane i cenione tytuły książkowe, takie jak The Very Hungry Caterpillar czy The Gruffalo. Nie boimy się również sięgać po multimedia, które dzieci oczywiście uwielbiają.
W procesie nauki ważne są dla nas również założenia metody naturalnej, która zakłada nauczanie języka w prostej, naturalnej formie, z użyciem gestów oraz mimiki. Proces nauczania języka powinien być dla dziecka przyjemny i przebiegać w atmosferze bezpieczeństwa oraz poczuciu akceptacji. Tylko dzięki temu nauka języka może być efektywna, a uczniowie mogą podświadomie chłonąć przekazywaną im wiedzę.
Bardzo ważne jest dla nas pozytywne wzmacnianie całego procesu poprzez chwalenie i docenianie postępów małych słuchaczy. Zależy nam, aby nauka języka w naszej Pracowni była pozytywnym doświadczeniem, a nasi uczniowie chcieli do nas wracać. Świadomie odchodzimy od typowych, szkolnych metod nauki i staramy się ją „odczarować”, aby nasi uczniowie przełamywali bariery językowe i potrafili posługiwać się językiem w życiu codziennym.
Pracownię ABC English tworzą ludzie - zespół wykwalifikowanych lektorów, którzy pasją do języka angielskiego zarażają każdego w swoim otoczeniu.
Magdalena Pulchny
Założyciel i lektor
angielski ogólny, biznesowy i specjalistyczny, dzieci szkolne
Lektor Junior English, Teddy Eddie
Lektor Baby English, Teddy Eddie
Lektor Junior English
dzieci szkolne, egzamin 8-klasisty
Lektor angielskiego ogólnego i biznesowego
Robotyka i programowanie
Czekamy na Państwa w Pracowni ABC, chętnie opowiemy o naszych kursach i co najważniejsze, nauczymy angielskiego, bo komunikacja i propagowanie znajomości języka angielskiego to nasz cel!
Chcemy również podziękować naszym uczniom, rodzicom i wszystkim przyjaciołom szkoły za zaufanie i wsparcie.
See you soon!